Almáspite KitchenAiddel
2017. július 24. írta: Kitcheeke

Almáspite KitchenAiddel

Volt egy ígéretem, amolyan win-win szituáció kialakítására még sok évvel ezelőtt. Férjem imádja az almáspitét, így megígértem, ha egyszer lesz egy KitchenAid robotgépem az lesz az első, amit sütni fogok evvel.

almaspite2.jpg

És íme, eljött az alkalom hogy az ígéretem valóra válthassam

Ugyan a spirálozó feltéttel a bontogatás után még gyorsan farigcsáltunk néhány almát és sárgarépát, de az igazi bevetés most kezdődött el.

A tésztához a jól bevált receptet használtam, amit még nagyon régen kaptam és azóta is ez a nyerő

  • 75dkg finomliszt
  • 50dkg margarin
  • 25dkg porcukor
  • 1 csomag sütőpor
  • 1 csomag vaníliás cukor

Minden hozzávalót beletettem a nagy keverőtálba és a gépre kampókéz került fel. Kampókéz tőlünk kapta a nevét, valójában egy tartozék, amivel tészták gyúrását és dagasztását lehet (számunkra) energiatakarékosan elvégezni. És tényleg! Pillanatok alatt 2-3as fokozatot használva maximum a csodaszép tészta előállt.

A pulton még egy nagyon picit - inkább csak a mozdulat hiánya miatt :) - átgyúrtam és ment is a hűtőbe pihenni, amíg a töltelék elkészül.

A töltelékhez elővettem a zöldségreszelő feltétet, mert ha már van nehogymár ne ezzel készüljön minden művelet ugyebár.

Kezdtük a dióval, amihez felkerült a sajtok-, dió, csokoládé és még nagyon sok - pl. morzsa - termék reszeléséhez és darálásához használható feltét.

dio.jpg

Egy töltetnyi diót kapott, azt pikk-pakk ledarálta és az eredmény... nyamm... Tudni kell, hogy az eddig diódarálásra használt eszközöm (Braun késes aprító) leginkább apró darabokra bombázta szét a diót, amivel nekem semmi bajom nem volt, de kétségtelen, a darált dióhoz nem sok köze volt. Nem úgy ennek! Finom, puha, porhanyós darált dió. Már csak Törpi kezét kellett folyton elvennem, hogy ne csipegesse ki a tál teljes tartalmát.

daralt_dio.jpg

Az 10db méretes almát előbb meghámoztam, majd egy számomra szintén konyhai csodavájóval, ami egyben kiszedte a magházát, kilyukasztottam mindet. Az alma reszelésre kész.

Az apró lyukú dob helyére a nagyobb, alma-, sárgarépa, krumpli és egyéb zöldségek vastagabb reszeléséhez való darab került fel a KitchenAid robotgépre. A meghámozott és magházuktól megszabadított almákat négybe vágva belehajigáltuk és 5-6os fokozaton már töltötte is a tálat a szép, reszelt, illatos alma a pitéhez. A csipegetés persze itt sem maradhatott el.

alma.jpg

A reszelés és darálás nagyon gyorsan ment és a nyári meleg sem segített - kellett nekem majd' 40 fokban sütéshez kezdeni :) - így picit a tésztával várni kellett. Amikor kézzel gyúrtam, azt tapasztaltam, hogy a kéz melegétől gyönyörűen megolvadt a margarin és a tészta egy csodaszép, homogén gombóccá állt össze. Nos, ugyanezt a KitchenAid is elvégezte, de gondolom a meleg miatt a tészta nagyon lágy lett, így egy rövid időre meglátogatta a mélyhűtőt is.

Addig a csodagép tartozékainak mosogatása pont belefért a programba.

Mikor a tészta már megfelelő állagú lett (igen, gyűlölöm én is a "megfelelő", "csipetnyi" és "ízlés szerint" definíciókat) ketté választottam a tésztát, mert ugye van alja és van teteje egy hagyományos almáspitének. De előtte pár szó a megfelelő állagról, mert fontos. Az a tészta, ami nem ragad hozzá a konyhapulthoz, picikét kemény, azaz az ujjadat némi erőfeszítéssel tudod csak a nagy gombócba belenyomni, nna az jó lesz. Ami ragad, az ujjad valósággal átszalad az nem lesz jó, ilyenkor vissza a hűtőbe. Addig az alma csepeg, a diót pedig lehet felvigyázni a csipegető családtagok elől.

De ha már jó a tészta..

Jöhet az összeállítás. Én a nagy tepsit szoktam e célra bevetni, remélve, hogy így nyer a desszert úgy 24 órát, mielőtt az üres tepsi felett állhatok azon gondolkodva, hogy most sírjak mert elfogyott vagy örüljek, mert ízlett.

A tészta bő felét - ha nem sikerül pont a fele-fele, akkor a nagyobbikat - elkezdem vékonyan kilisztezett pulton nyújtani és minden centimétert hátradobva egyszerűen a sodrófa segítségével ellenőrzöm a méretet. Nagyjából hozzámérem a tepsi két dimenziójához - külön-külön persze - és összehasonlítom a nyújtott tészta méretével. Az eredmény magárét beszél, ha végig ér tekerünk, ha nem nyújtunk tovább.

Ha már megfelelő a tésztalap mérete egyik végénél feltekerem a sodrófára, mert így könnyebb szállítani és egyengetni. A tepsi megfelelő szélénél kezdve lassan tekerve a sodrófán lévő tésztát egyszerűen a tepsibe engedem és az alja kész is van.

Jöhet rá egy pici zsemlemorzsa, majd gazdagon - a dió felével - megszórom a tésztát és szórok hozzá egy kevés (max 1 evőkanál) cukrot.

A diós-cukros-morzsás keverékre halmozom gombóconként a levéből kinyomkodott reszelt almát. Amikor minden gombóc benne van a tepsiben, óvatosan elegyengetem, hogy egyenletes magas legyen. Az alma legvégét szűrővel préselem, így a leve gyönyörűen szétválasztató az almától és kitűnő friss, rostos, 100%os almaitalhoz juthatunk.

Az almára megy a maradék dió és egy újabb kanál cukor (édesszájúaknak lehet 2 is), majd 1 teáskanál fahéj egyenletesen elszórva az anyagon.

Már csak a befejezés van hátra, a második tésztalap nyújtása és ráhelyezése a remekműre. Itt én össze szoktam a szélén egy picit nyomkodni a tésztát, hogy ne follyon ki a töltelék.

Veszek 1 tojást, jól összekeverem majd ezzel alaposan végigkenem az almáspite tetejét Utolsó lépésként villával egyenletesen megszurkálom a tésztát, mindezt azért, hogy a sülés közben keletkező gőz miatt ne repedjen szét a tészta. Inkább készítek nekik szellőzőt.

sutes_elott.jpg

180C-os sütőben 60 percig sütöm, amikor kihült még melegében a tepsiben megszóróm porcukorral és így hagyom kihülni.

kesz.jpg

Jó lenne csak másnap szeletelni, de eddig még sosem sikerült kivárni. :)

Ezeket keresd a kamrában

  • liszt
  • cukor
  • margarin
  • sütőpor
  • vaniliás cukor
  • alma
  • dió
  • fahéj
  • zsemlemorzsa (elhagyható)
  • tojás

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchenaidkalandok.blog.hu/api/trackback/id/tr7812637101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása