Vajastészta, leveles tészta, hájas tészta
2017. november 22. írta: Kitcheeke

Vajastészta, leveles tészta, hájas tészta

Soha nem gondoltam volna, hogy én valaha nekivágok vajastészta készítésének, azt pedig végképp nem, hogy mindezt KitchenAid robotgéppel. A történet úgy kezdődött, hogy felcsaptam egy cukrász tankönyvet és izgalmasabbnál izgalmasabb desszertek és félkész termékek tömkelegével találtam magam szembe. Végiglapozva a könyvet a vajastésztához tettem be a könyvjelzőt, bízva hogy ez nekem is sikerülni fog. Először nem voltunk jó barátok...

 A vajastésztáról tudni kell, hogy elég hosszadalmas az elkészítése, cserébe viszont kismillió finomabbnál finomabb desszert készíthető belőle. Alapvetően két típusa van a vajastészta és a leveles tészta

vajastészta vaj hozzáadásával készül, míg a leveles tészta  zsír, margarin vagy háj. Ha szereted a hájas tésztát figyelj,  mert az is így készül!

Szóval a tészta két fajta tésztából készül, bármelyikről is beszéljünk.

1) Tészta alap, amiben a vaj és a liszt bizonyos százalékán kívül minden benne van (a vaj 20%-a és a liszt 80%-a)
2) Vajalap, amibe a vaj és a liszt maradéka van összedolgozva (a vaj 80%-a és a liszt 20%a)

A vajalappal kell kezdeni, azaz a vaj 80%-át összegyúrtam a liszt 20%-ával. Az írják több helyen, hogy fogós lisztet érdemes használni, azaz BL55 vagy BFF55-öt (búzaliszt vagy rétesliszt). Amikor összeállt, ment a hűtőbe pihenni. 

A tészta alappal már kevésbé lettünk jó barátok, mert folyadékból a teljes mennyiséget hozzáadtam ahelyett, hogy figyeltem volna mennyi kell a tésztának. Sebaj, majd legközelebb, mert ilyen még készül. Szóval fogtam mindent és elkezdtem gyúrni. El kéne válnia az edénytől vagy a gyúrólaptól, hát ez nem tette. Ragadt, mint a veszedelem, a kezemről a habkártyával tudtam csak kulturáltan leimádkozni. Jó lett volna kézzel gyúrni, hogy megérezzem hogy viselkedik a tészta, de feladtam. Van nekem egy csodás KitchenAid robotgépem, a kampóra kevesebb tészta ragad, mint a kezemre. Bekanalaztam az üstbe és 3-4 percig 2-es fokozaton összedolgoztam a tésztát. Mondanom se kell, nem lett kevésbé ragacsos, csak nem engem, hanem a kampót és az üstöt ragacsolta össze. Kiborítottam a lisztezett pultra és próbáltam volna az itiner szerint egy szép gombóccá formálni, de ez nem nagyon ment. Végül több adag liszttel meghintve a pultot és nagyon lazán forgatva azért csak én nyertem és a gombóc összeállt (remélem érted kedves olvasóm, miért nincsenek fázisképek ;-) ). Ráborítottam a robotgép üstjét és így pihent 30 percet.

A következő feladat a vajalap becsomagolása volt a tésztába, ez relative egyszerűen ment. Meglepően egyszerűen. A tészta nagyon puha volt - mitől keményedett volna meg :D - így a 4 oldalánál elkezdtem nyújtani, úgy hogy egy + jelet kapjak, s a közepe kb négyszer olyan vastag legyen, mint a 4 kilógó lapocska. A + közepébe helyeztem a vajalapot és ráhajtottam a 4 fülecskét, majd óvatosan kinyújtottam nagyjából téglalap alakúra.

Jött a szimpla hajtás. A téglalapot 3 egyenlő részre bontottam gondolatban és a két szélét belülre hajtottam. Az első ment a közepére, a második a ráhajtott lapra. 

Fordítottam a tésztán 90 fokot és jött a dupla hajtás. Ez annyiban tér el a szimplától, hogy itt a téglalappá nyújtott tésztát 4 részre osztottam és előbb a két szélső lapot hajtottam a középvonalig, majd a két-két oldalt össze. 

A két hajtás után ment a tészta a hűtőbe pihenni 30 percet.

30 perc elteltével újra jött egy szimpla és egy dupla hajtás, majd újabb 30 perc pihenő és már kész is vagyunk!

Macerásnak hangzik, de nem az (vagy az eltelt pár nap szépítette meg az emlékeket csupán). Ez a tészta már feldolgozható vagy akár fagyasztható! Ha szereted a mélyhűtőből kikapni a leveles tésztát és valami finomságot készíteni, nos elkészültél a tésztával, felengedés után már készülhet is bármi belőle!

Recept

500 g liszt
500 g vaj
10 g
250 g víz
10 g ecet

 

Ebből a vajalap: 400 g vaj + 100 g liszt, a tészta alap 100 g vaj + 400 g liszt + a többi hozzávaló.

Elkészítési idő: kb 2,5 óra pihentetéssel együtt

Nekem a fenti adag két normál tepsi méretű lapot adott ki plusz egy picit, amit összehajtogattam és betettem a mélyhűtőbe további felhasználásra. Fontos! Ha süteményhez készítesz alapot - pl. krémeshez - akkor a kinyújtott tésztát a tepsiben pihentesd 30 percet sütés előtt, akkor nem ugrik össze!

Ezzel a módszerrel egy olyan leveles/vajas/hájas tésztát kapsz, amiben 144 réteg vaj/margarin/háj/stb és 145 réteg tészta képződik.

Lehet tovább gazdagítani a tésztát, ha pl víz helyett tejszín vagy ecet helyett rum kerül bele. Legközelebb ezt is ki kell próbálnom.

A sütés igen magas, 230-250C fokos sütőben történjen.

Ha kipróbáltad írd meg a tapasztalataidat, kíváncsi vagyok nagyon!

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchenaidkalandok.blog.hu/api/trackback/id/tr513320371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása