Ischler - amit egyszerűen csak imádni lehet
2018. február 15. írta: Kitcheeke

Ischler - amit egyszerűen csak imádni lehet

Középiskolásként a suliba menet sokszor utamba esett - hogy-hogynem - egy régimódi reggeliző, ahol valami fantasztikus ischlert lehetett venni. Majdnem akkora volt, mint a tenyerem, friss, puha és ínycsiklandozóan csokoládés. Még ma is érzem annak a sütinek az ízét, ahogy reggelente tanítás előtt elfalatoztam.

Egy véletlennek (vagy talán annyira nem is véletlennek) köszönhető, hogy megtanultam a desszert készítését, ami látszólag nagyon egyszerű, de van pár dolog, amire érdemes odafigyelni.

  1. A tészta alapja egy egyszerű linzertészta, amibe még dió kerül. Azaz a 3 rész lisztet, 2 rész vajat és 1 rész cukrot, vaníliás cukrot, citromhéjat, sót és a darált diót beletettem a KitchenAid robotgép üstjébe és a keverőlapáttal 5-es fokozaton összegyúrom. Mivel a tészta morzsalékos lesz a gépben, amikor összeállt egy picit már rögtön kiborítottam a pultra és gyorsan egy gombóccá gyúrtam. Ezután 10 percig letakarva pihentettem. Ha meleg van, akkor a pihentetés idejére hűtőbe kerül a tészta. 
  2. 4mm vékonyra kinyújtom a tésztát, majd 6- vagy 8 cm átmérőjű kerek formával kiszúrom és 180C-os sütőben megsütömischler1.png
    • Fontos, hogy a korongok ne égjenek meg, ezért figyelni kell folyamatosan. A mi sütőnkben ez kb 15 perc volt.
  3. A kihűlt korongokat megtöltöttem lekvárral (legutóbb meggy-ribizli lekvár került bele), majd egy éjszakára hűtőbe tettem. (Ha egy éjszakát pihennek összeragasztva, akkor megszívja magát a sütemény annyira, hogy mártáskor nem fognak elcsúszni egymáson a korongok)
  4. Az összeragasztott ischlereket csokoládéba mártottam egyesével, majd egy sütőpapírra téve megigazítottam rajtuk a mázat, hogy az ujjam helye is csokoládés legyen, ezután hagytam lecsöpögni őket és megszáradni. A csokoládé lehet olvasztott tortabevonó, de lehet házilag is készíteni: a kakaót elkeverem a porcukorral és a pici vízzel, majd a tűzhelyen felolvasztom. Amikor már homogén állagú a kakaós-cukros-vizes krém leveszem a tűzről és hozzákeverem a vajat. És kész! 
  5. A tetejére reszelt kókusz került

ischler2.png

Az ischlerek mártogatását egyesével és kézzel kell végezni, ehhez érdemes egy magasabb falú edényt használni, abban nehezebben hűl meg a csokoládé. És igen, a folyékony csokoládé meleg :) A pihentetést nem érdemes kihagyni, sok bosszúságtól kímélheted meg magad.

A végeredmény mesés! Amikor először készítettem percekben volt mérhető a pusztítás sebessége a tervezett napok helyett.

Tapasztalat a linzer tészta készítéséhez KitchenAid-del

  • A tészta hozzávalói közül először a vajat és a lisztet szórom a tálba és azt dolgozom össze a keverőlapáttal, csak ezután kerül hozzá a többi hozzávaló.
  • Nem érdemes túl magas fokozatra kapcsolni a gépet, mert védő karima ide, védő karima oda kiszórja a tálból, amit tud.
  • Lapáttal szuperül össze fogja dolgozni egyenletes morzsalékos állagra, de gyúrt gombóc nem lesz vele (én nem cserélem dagasztókarra sosem). A tálból deszkára vagy pultra kiborítva tényleg 1 perc alatt összeáll a tésztagombóc, amit már lehet is nyújtani, szaggatni és sütni.

A pontos recept, amit használtam így szólt:

600 g liszt
400 g margarin
200 g porcukor
1/2 db citrom héja
10 g vaníliás cukor
1 csipet
50 g darált dió
lekvár (töltéshez)
kókuszreszelék (díszítéshez)
Máz
6 ek kakaópor
2 ek porcukor
6 dkg vaj (nem margarin)
2 ek víz

Kiadósság: kb 40 db
Elkészítési idő: ~2 óra + hűtés

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchenaidkalandok.blog.hu/api/trackback/id/tr8613667852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2018.02.27. 12:34:14

Csak egy tipp. Mivel fényképet nem tudok küldeni, kerestem valami hasonlót, mint ami nekem van. www.gastrocentrum.hu/index.php?m=termekek&a=termekek&k=200911061612262409&oldal=1&l= 14-es kép.
A csokiba mártást csinálom ezzel, és mivel a fogófej is hengeres anyagból van, egészen kicsi csokizatlan csík marad csak, és a második, harmadik darabnál rájössz, hogy hogyan lehet talpra leteni a sütit. (talpa éle a tálcára, és egy kis billentés). Én imádom, mert nem ég össze az ujjam. A másik, ha flancolni akarsz, itt egy másik link: https://www.google.hu/search?q=soroksari+csokibolt&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=47476614,19070288,661&tbm=lcl&ved=0ahUKEwjg07yanK3ZAhURZVAKHXgfBJ0QtgMIKQ&tbs=lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:9&rldoc=1#rlfi=hd:;si:,47.483571096857965,19.08956042993168;mv:!1m3!1d10507.624664262808!2d19.086985509277383!3d47.46761743331777!3m2!1i860!2i748!4f13.1 . Itt lehet kapni bevonót is, de az nem kaland, annál az általad főzött is jobb, viszont lehet kilós kiszerelésben venni igazi étcsokit, ami ugyan nem filléres, de annál olcsóbb, mint a amit diszcsomagolásban táblásan lehet kapni. Jó sütögetést!

Kitcheeke 2018.02.27. 12:37:30

@élhetetlen: Köszönöm szépen az ötletet. Hasonló fogóm nekem is van, de nem próbáltam még, hogy mennyire stabil és nem esik e ki belőle az ischler, de legközelebb ezzel mártom. Állítólag az eredeti ischler fondant-tal van bevonva, az nekem túl édes, a bevonó, amit használok pont passzol a lekvárhoz. Azt hiszem megvan a következő ischler sütés célja: a fogó és az étcsoki :) Köszönöm Neked! :)
süti beállítások módosítása