Készíts vajat otthon!
2017. október 19. írta: Kitcheeke

Készíts vajat otthon!

A bolti vajak és margarinok után határozott boldogság töltötte el ízlelőbimbóimat, amikor volt szerencsém házilag készített vajat kóstolni. Az valami mennyei! Amikor pedig megtudtam hogy készül, nos a gondolatom ennyi volt: "Ez egyszerű, mint a lejtő" És tényleg. 

Amikor először készítettük, mint valami tizenéves kislányok visítoztunk, hogy ebből tényleg vaj lett :)

S, hogy mennyire egyszerű?

Nagyon.

Amit használtam hozzá az fél liter habtejszín volt és a KitchenAid robotgép habverő feltétje. Ennyi.

habvero2.jpg

A hideg tejszínt beleöntöttem a keverőtálba majd elindítottam a gépet. Annyit még megtettem, hogy az edényre erősítettem a fröcsenés-gátló karimát. (Ami így utólag gondolva ennél a manővernél nem sokat ért, de erről majd később.)

Amikor a KitchenAid gép elindult, először csodaszép és beton kemény tejszínhab lett - mi más, hiszen habtejszínt vettem - majd rövid idő elteltével a habtejszín elkezdett csomósodni végül a habverőn és annak közelében kisebb-nagyobb gombócokban megjelent a vaj. a tálban pedig ott maradt az író.

Azaz a wikipedia szerint ezek készültek:

vaj emlős állatok tejéből készült, emberi táplálkozásra szolgáló zsiradék. A pár órát állni hagyott tej felszínén képződő tejszínből vagy tejfölből készítik. Az aludttej készítése is ezzel a lépéssel kezdődik, azonban a vajkészítéshez szükséges zsiradék különválásához nem szükséges megvárni a tej megalvadását: a kicsapódás már hamarabb megtörténik, éppen mivel a tej és a tejföl állaga a bennük található zsír mennyisége és milyensége miatt eltérő. A vajkészítés eljárása során köpüléssel választják el a tejzsírt az úgynevezett írótól. A vaj szobahőmérsékleten szilárd, de nagyon puha, csontfehér anyag.

Az író a tejföl köpülésekor, a vaj kiválása után visszamaradó savanyú folyadék, mely összetételét tekintve leginkább a lefölözött tejhezhasonlít. Angol (buttermilk), német (Buttermilch) illetve francia (babeurre) neve, mint sok más nyelvben is, a vajkészítéshez kapcsolódó előállítására utal.

Annyi kiegészítéssel élnék  fenti idézethez, hogy ha tejszínből készül a vaj, akkor az nem savanyú egyáltalán, sőt! A tejszínhez hasonlító, édeskés folyadék.

Amikor megjelentek a vaj gömböcskék lekapcsoltam a KitchenAid robotgépet és egy szűrő segítségével teljesen szétválasztottam a vajat és az írót. Az írót egy tálba gyűjtöttem össze, mert kitűnő ital. Kalácsba felhasználva fantasztikus, a tej helyett szoktam használni. Próbáld ki, érdemes!

A szűrőben összegyűlt vajat jéghideg vízzel átmostam és már kerülhetett is a gombóc a vajtartóba. Jéghideg vízzel azért kell átmosni, mert így tudod tartósítani a vajat illetve még az utolsó csepp író is kikerül a vajból, megmarad a színtiszta, egészséges vaj. Ebben az állapotában még bőven formázható a vaj. Van, hogy az előbb említett tartóba  kerül, ami nálunk egy görögországi nyaralást idéző remek kis cserépedényke, de az is előfordul, hogy tégla formára lapogatom. Ilyenkor például remekül lehet belőle vékony vajhullámokat készíteni miután megdermedt.

Az elkészült vajat általában a hűtőbe teszem - bár hideg időben maradhat a pulton is - viszont használat előtt mindig felengedem picit, hogy puhább legyen, hiszen eléggé kemény ha a hűtőből közvetlenül az asztalra kerül.

Nagyjából két hétig eláll hűtőben, bár nálunk sosem húzza ennyi ideig.

Nem csak szendvicsekhez használom, de sütni, főzni is, mert fantasztikus ízt kölcsönöz az ételeknek.

Kiadósságát tekintve azt gondolom kitűnő: 500 ml tejszínből legutóbb 25,8 dkg tiszta vaj készült, plusz az író, ami pillanatok alatt elfogyott.

Tényleg borzasztó egyszerű.

De legközelebb KitchenAid robotgéppel csakis és kizárólag a nagytakarítás előtt készítek vajat! Védő karima ide, védő karima oda úszott minden tejszínben, íróban: a gép (jajj!), a pult, de még a konyhaszekrény is.  Fejmagasságig. Szóval never ever.

Kézi habverővel is valami hasonló volt az élményem, így azt az opciót is dobtam.

Mígnem egy kósza ötlettől vezérelve új megoldást találtam.

Ami gyors, tiszta, cseppmentes, könnyen kezelhető.

Ez pedig a turmix!

Igen, az. Legutóbb belekerült a szokásos 500 ml tejszín, majd maximum fokozaton kívülről és minden extra védőfelszerelés nélkül szemléltem, ahogy a tejszínhab elkészül. A kellőképp kemény habra rá kellett némi rázogatással és spatula használatával segíteni, hogy újra a kések közé kerüljön az anyag, majd alacsonyabb fokozatra kapcsolva vártam. És vártam, de nem sokat, majd megjelent a VAJ! :)

Gondolhatnád, hogy a kések közül kibányászni a vajat nem egy élmény, de ez nem így volt. Érdekes módon, a turmix egy nagyobb gombóccá - pacává - kavarta össze a vajat, így csak egy-két apróbb gömböt kellett kiszedni, de azok is pikk-pakk kijöttek. Öntöttem, szűrtem, mostam és kééész:

vaj2.jpg

Készítsd el, nem fogsz csalódni!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchenaidkalandok.blog.hu/api/trackback/id/tr8013025860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása